نقش همگام شدن در ارتباط مؤثر

نقش همگام شدن در ارتباط مؤثر

برای همگام شدن روش های مختلفی وجود دارد. می توانید با روحیه، با زبان بدن و انگاره های سخن وری او(اندازه صحبت، لحن صدا و بلندی و کوتاهی آن و کلمات و عبارات و تصاویری که شخص از آن استفاده می کند) همگام شوید. قانون تنوع راه حل ها را فراموش نکنید. هرچه دامنه درک و رفتار شما وسیع تر باشد، ساده تر می توانید با انواع طرز رفتار دیگران و یا انواع تیپ های شخصتی آنان کنار بیایید.

افراد کسانی را دوست دارند که مانند خود آنها باشند. با کسانی بیشتر معاشرت می کنند که مانند خود آنها هستند و دنیا را مانند خودشان می بینند. و در دوست داشتن یا نداشتن شبیه خود آنها هستند. افراد دوستان خود را از میان کسانی انتخاب می کنند که تحت تأثیر آنان بتوانند ارتباط گرم و صمیمی داشته باشند. به همین دلیل می گوییم همگام شدن روش مرثری برای ایجاد رابطه مؤثر با دیگران است. همگام شدن، به عبارت دیگر، مستلزم ارائه آن دسته از جنبه های خود به دیگران است که با جنبه های آنها همخوانی داشته باشند. حتی در حرف زدن هم شما باید خود را با مخاطب همگام کنید. اگر مخاطب شما بلند حرف می زند شما هم بلند حرف بزنید. اگر آهسته حرف می زند شما هم آهسته حرف بزنید. بلندی و کوتاهی صدا برای همگام شدن مسأله مهمی است کس که با صدای پایین حرف می زند از مخاطبی که او نیز با صدای پایین حرف می زند استقبال می کند. به همین شکل کسی که با صدای بلند حرف می زند ترجیح می دهد مخاطب او نیز با صدای بلند حرف بزند. البته گاهی برای اینکه مخاطب خود را ئادار سازیم که آرامتر حرف بزند صدای خود را بالا می بریم.

بی­گمان در فرایند گفت و گو و روابط میان فردی، غالباً اختلاف نظرهایی برخاسته از تفاوت دیدگاه­ها، باورها و سلیقه­ها وجود دارد. از سوی دیگر، برخورد با باورهای اشخاص، در واقع، برخورد با حقیقت آنهاست و انگیزه و نظر ما، هرچند خیر خواهانه و روا باشد، آن­گاه که برای بیان اشتباه دیگران به­کار می­رود، روند ارتباط را به مخاطره می­افکند. واکنش احتمالی مخاطب در این­گونه شرایط، موضع­گیری تدافعی است. بنابراین بهترین شیوه در این حالت، استفاده از روش همگام شدن است. همگام شدن به معنای دست­یابی به توافق با دیگران و مانند آنها شدن است، به گونه­ای که آنها بتوانند به ما اعتماد کنند و احساس کنند که ما جانب آنها را داریم. مخاطب از اینکه احساس کند ما هم مانند او هستیم و با او هم رأی و هم نظریم، لذت می برد. در همگامی ما روی مخاطب تأثیری می­گذاریم که او هم با ما و نظرات­مان موافقت نشان می­دهد. بدین منظور باید در راستاي گفت و گو از اختلاف نظر و اصرار بر آن پرهيز نماییم و براي باورها و سليقه‌هاي افراد احترام قائل شده و در صورت داشتن باور يا سليقه‌‌ي غلط با برخورد خيرخواهانه و به­نحوي كه باعث موضع‌گيري فرد نشود، براي اصلاح باور او اقدام نماییم.

همتاسازی

وقتی برای برقراری ارتباط با یک فرد دچار تردید شده­اید و نگران نتیجه و موفقیت این ارتباط هستید، مؤثرترین روش برای شروع و ایجاد ارتباط صمیمانه­ای که باعث سازگاری شود(یعنی ارتباط همراه با شروع و پایانی باشد که نتیجه­اش دستیابی به هدف مورد نظرتان باشد) این است که شما از طریق همتاسازی و تطبیق دادن خودتان با فرد یا آیینه­سازی، رفتاری را انجام دهید که فرد خوشش آمده و احساس کند شما هم مثل خود او هستید. گرچه این­کار ظاهراً مشکل است زیرا شما با افرادی در سطوح مختلف برخورد دارید، ولی برای رسیدن به موفقیت و مسلط شدن بر افراد و شرایطی که شما  باید برآنان اشراف داشته باشید، انجام این کار برای شما لازم است و باید تلاش خود را برای رسیدن به هدف انجام دهید.

برای این­کار الزاماً نیاز نیست که شما خودتان را در سطح مخاطب قرار دهید و از اطلاعات و معلوماتی در حد او برخوردار باشید(گرچه اگر ممکن باشد، خیلی خوب است.) بلکه روش­هایی را در پیش می­گیرد که به راحتی شما را به او نزدیک کرده و زمینه­ی سازگاری فراهم می­شود.

همان­گونه که در روش­های ایجاد ارتباط حسنه گفتیم، یکی از این اقدامات برای همتاسازی این است که شما در صحبت کردن از لحن کلام و محاوراتی استفاده نمایید که در سطح مخاطب باشد. این امر شرایط تطبیق را فراهم آورده و باعث می­شود که فرد خودش را به شما نزدیک­تر ببیند(البته این رفتار نباید مصنوعی و ساختگی باشد.)

راه دیگر این است که پوشش ظاهری، عطر و ژست و حالت بدن­تان را با مخاطب تطبیق دهید(آیینه­سازی کنید) این هماهنگی ظاهری برای او خوشایند بوده و هماهنگی بیرونی زمینه هماهنگی درونی را نیز فراهم می­کند.

می­گویند:« هیچ چیز مانند یک دشمن مشترک، نمی­تواند باعث صمیمیت و پیوند دو نفر، دو گروه یا دو ملت شود.» این خود یک راه دیگری است برای همتا­سازی، یعنی شما چیزی یا کسی را که برای مخاطب­تان ناخوشایند، بد و یا دشمن است، ناخوشایند، بد و دشمن بدانید. تا با این همتا­سازی زمینه­ی هم­دلی و هم­زبانی شما فراهم شود و به سازگاری و تفاهم مورد نظرتان برسید.

راه دیگری که می­توان به­وسیله آن با مخاطب همتاسازی کرد، همسان­سازی خود درسلایق، علاقمندی­ها و ارزش­ها با اوست. هر چیزی که مورد پسند اوست را به­پسندیم، به هر چه علاقه دارد، علاقمندی نشان دهیم. هر ارزشی که برایش مهم است را ما هم مهم بدانیم.

هدایت کردن

بعد از همگام شدن و همتاسازی نوبت هدایت کردن می رسد. همگام شدن انجام عملی مطابق با رفتار شخص مورد نظر و همتاسازی شبیه­سازی رفتار خودتان با شخص مورد نظر است. اما هدایت کردن انجام کاری متفاوت از دیگران است. شما بعد از اینکه با فرد خود همگام شدید و رفتار خودتان را با او همتاسازی کردید در واقع خودتان را مثل او کرده و با او و رفتارش موافق و هماهنگ شده اید. حالا اگر بخواهید خواسته خود را مطرح کنید یا او را در جهتی که مد نظر شماست هدایت کنید. مسلماض کار شما راحت تر شده است. زیرا او هم خودش را موافق شما می بیند و با رأی و نظر شما موفقت نشان می دهد. همگامی یعنی هم مسیر و هم موج شدن شما با هم، وقتی با کسی همگام می شوید با رفتار نرم و لطیف و به مرور زمان او را در مسیر مورد نظر خود قرار می دهید که اگر بخواهید این کار را قبل از همگام شدن انجام دهید مثل این است که بخواهید در مقابل او قرار گرفته و مسیر او را تغییر دهید که مسلماً او در مقابل این مسأله مقاومت خواهد کرد. اثر واقعی همگام شدن این است که مقاومت فرد را در مقابل شما کاهش می دهد زیرا شما با او ارتباط مؤثری برقرار کرده اید. همگام شدن در عین حال به شما این امکان را می دهد که از تجربه مخاطب آگاه شوید و با او برخوردی همدلانه داشته باشید. وقتی مانند دیگری حرف می زنید، احساسات او را بهتر درک می کنید. یکی از مزایای این کار این است که به فراست می فهمید که چه پیشنهادی بدهید و زمان مناسب پیشنهاد دادن، کدام است. همگام شده راه را برای هدایت کردن هموار می سازد. وقتی شما و فرد در یک پله واحد قرار داشته باشید. قدم بعدی شما او را به جهتی که می خواهید، راهنمایی می کند. همگام شدن یکی از اسرار قدرت پیشنهاد دادن است.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







برچسب‌ها: ارتباط همگامیمؤثر
[ یک شنبه 18 مرداد 1394 ] [ 9:55 ] [ عباسعلی مدبر ]
[ ]